De zware lockdown in shanghai dreigt ook Nederland in zijn greep te krijgen

De Chinese stad herbergt de grootste haven ter wereld, en de vrachtafhandeling heeft het moeilijk door de coronabeperkingen. “We komen op het punt dat we het ook in Nederland gaan voelen”, zegt Rogier Spoel van de vereniging van logistieke ondernemers evofenedex.

In de miljoenenstad China steeg het aantal coronabesmettingen eind maart snel. De overheid besloot tot een rigoureuze lockdown. Als gevolg daarvan is het vervoer van goederen aan banden gelegd, ook al wordt China gezien als de fabriek van de wereld.

De haven in Sjanghai blijft functioneren – deels omdat het personeel ’s nachts in de haven werkt – maar er zijn aanzienlijke beperkingen op de aanvoer van producten uit Chinese fabrieken dieper landinwaarts. Intussen zijn de regels in de havenstad wat versoepeld, maar het einde van de lockdown is nog niet in zicht. En dat is ook in de rest van de wereld merkbaar, want de levertijden voor in China gemaakte goederen lopen op.

Volgens Spoel vallen de gevolgen in Nederland op dit moment wel mee. “Bedrijven hebben de afgelopen tijd voorraden ingeslagen en zijn weerbaarder. Maar nu de beperkingen in Shanghai aanhouden, komt het punt dat we de gevolgen in Nederland gaan voelen.”

Dat komt volgens hem ook omdat de haven van Shanghai een doorvoerhaven is voor andere landen in de regio, zoals Vietnam en Japan. “De havens en terminals draaien nog wel, maar hoe langer de beperkingen duren, hoe groter de problemen worden.”

Klap na klap voor wereldwijde logistiek

Al bij het uitbreken van de coronacrisis krijgt de wereldwijde logistiek een paar klappen. Daar kwam nog bij dat in maart 2021 een groot containerschip het Suezkanaal gedurende enkele dagen blokkeerde. Enkele maanden geleden werd Ningbo, waar een van de grootste havens ter wereld is gevestigd, opnieuw geblokkeerd. En nu is het dus de beurt aan het iets verder weg gelegen Sjanghai, terwijl ondertussen Rusland Oekraïne is binnengevallen.

“Daardoor functioneren de havens in Shanghai nu nog maar mondjesmaat”, zegt haveneconoom Bart Kuipers. “De lading komt wel, maar de capaciteit in de haven is beperkt. Dat is eigenlijk al meer dan anderhalf jaar het geval. En deze maatregelen zorgen voor nog meer verstoring en onbetrouwbaarheid.”

Haven Rotterdam verwacht dat drukte aanhoudt

De manager van de Rotterdamse haven wijst er ook op dat het ene incident na het andere de logistiek ontregelt. “Denk aan COVID-19, de Suez-blokkade en nu weer Oekraïne”, legt een woordvoerder van Port of Rotterdam uit. “Daardoor is het al enige tijd erg druk op de terminals en komt 80 procent van de schepen met vertraging aan in Europese havens. Dat is heel vervelend voor onze klanten, maar ook voor de Chinese economie.”

De lockdown in Shanghai doet daar dus nog een schepje bovenop en dat zal er volgens hem voor zorgen dat de containerlogistiek zich de komende tijd niet volledig herstelt. “Het zal dus voorlopig erg druk blijven in de Europese containerhavens.”

Bron: Merzario B.V.