Het Duitse parlement heeft afgelopen maand ingestemd met een verhoging van de tol. Deze extra belasting van vrachtauto’s op Duitse wegen gaat met 20 tot 60% omhoog. De nieuwe tarieven gaan per 1 januari 2019 in.
Nederlandse transporteurs gebruiken het meest een voertuig met Euro V-motor en vijf assen. In deze categorie stijgt het tarief met 27%. Het tarief voor de Euro VI-vrachtauto met vier assen, één van de schoonste vrachtauto’s die er zijn, stijgt met 60% tot € 0,187 per kilometer.
TLN: 'Duitsland onbetaalbaar'
Met deze maatregel wordt vervoer over Duitse wegen dus fors duurder.
Transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt zelfs dat met de nieuwe tarieven het vervoer op Duitsland onbetaalbaar wordt.
De verhoging zal een duidelijke uitwerking hebben op de transporttarieven naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Op jaarbasis zullen Nederlandse vervoerders gemiddeld 34% meer aan tol moeten betalen. In plaats van 139 miljoen euro zal Duitsland voortaan 186 miljoen euro aan tol innen.
Aanleg en onderhoud wegennet
Volgens Duitse transportorganisaties is deze enorme tariefsverhoging nauwelijks aan te vechten. In de eerste plaats heeft de Duitse regering te kampen met enorme tekorten voor aanleg en onderhoud van het wegennet.
Voorts zijn voor 2019, conform de Europese wetgeving, de externe kosten van geluidsoverlast in de nieuwe tarieven doorberekend, naast de al bestaande milieubelasting. Dat houdt in dat Nederlandse transportbedrijven met de tariefsverhogingen in principe opdraaien voor tekorten van de Duitse overheid. Pluspunt is wel dat Duitsland de extra inkomsten volledig zal aanwenden voor het verbeteren en uitbreiden van de infrastructuur.
Tol provinciale wegen
Eerder had Duitsland ook aangekondigd dat per 1 juli tol moet worden betaald voor het gebruik van provinciale wegen. Het wegennet waarop tol wordt geheven wordt vanaf die datum uitgebreid met 40.000 kilometer.
Daar zijn Duitse belangenorganisaties het niet mee eens. Door de maatregel zullen weggebruikers naar verwachting twee miljard euro per jaar meer moeten betalen. Al jarenlang is er discussie over dit onderwerp, maar of er tol komt op provinciale wegen is nog niet besloten.
Verzekerd naar Duitsland
De nieuwe tolverhoging zal voor iedere transportondernemer gevolgen hebben. Net als de hoge dieselprijs is het goed om in overleg te treden met uw klanten over deze aankomende verhoging. Wilt u een objectief advies op uw wagenparkverzekering en dekking? Neem dan contact met ons op. Wij zijn gespecialiseerd in verzekeringen voor transport en logistiek.