Er wordt in de logistiek veel geschreven over de oneerlijke concurrentie veroorzaakt door Oost-Europese chauffeurs. Ik ben van mening dat daar enige nuancering op zijn plaats is. Nederland is van oudsher een handelsnatie en met de mainports Rotterdam en Schiphol is vrije handel een groot goed. Om internationaal te concurreren moeten Nederlandse transportbedrijven gebruik maken van buitenlandse transporteurs daar waar het gaat om lange internationale ritten. Dit betekent niet dat wij voor ritten in de Benelux goedkope arbeidskrachten moeten inzetten.
Momenteel is er in Brussel een discussie gaande over hoe de wetgeving eruit moet komen te zien. Echter niet alleen wetgeving is belangrijk maar meer nog hoe in Europa gehandhaafd wordt en welke sancties gelden bij overtreding. Handhaving moet wel mogelijk zijn en niet discriminerend zijn ten opzichte van verschillende groepen. Wanneer we deze discussie volgen dan valt het mij op dat wanneer het om Brussel gaat wij allemaal de mond vol hebben van andere lidstaten.
Echter, in Nederland gebeurt er ook onbegrijpelijke politieke besluitvorming. In mijn jarenlange rol, eerst als bestuurder en later als algemeen directeur van TLN hebben wij te pas en te onpas gepleit voor een gelijk speelveld. Er is veel, vooral door de Rotterdamse containervervoerders, gediscussieerd over de toegangseisen voor de Maasvlakte. Ik zeg bewust toegangseisen omdat de bestuurders van Rotterdam mij op het hart hebben gedrukt dat milieuzone een te zwaar beladen begrip was!?
Waar ging het om?
Zo’n 8 jaar geleden heeft de gemeente Rotterdam op sniekie wijze haar wetgeving aangepast om het milieutechnisch mogelijk te maken Maasvlakte 2 aan te leggen. Vanaf 2013 mochten alleen Euro 6 voertuigen Maasvlakte 1 en 2 binnen komen. Jaren lang heb ik de onderhandeling met het havenbedrijf en de Rotterdamse politiek gevoerd om die eisen wat af te zwakken. Daaruit is in ieder geval de regeling gekomen dat nog een tijd met Euro 5 de Maasvlakte bereikt kon worden. Dit werd niet altijd in dank af genomen door onze achterban.
Ook hier was er een handhavingsprobleem. Nederlandse kentekens konden via het systeem voor 100% worden gecontroleerd. Buitenlandse niet. Wij hadden een deal met de toenmalige wethouder Jeanette Baljeu dat er een systeem zou komen dat ook de buitenlanders integraal gecontroleerd zouden worden zodat er een gelijk speelveld zou ontstaan. Tot mijn grote verbazing kwam ik recent tijdens een bijeenkomst van de containervervoerders er achter dat er bijna geen buitenlandse voertuigen worden gecontroleerd. Ik moet in deze wel helder zijn dat het niet aan Jeanette heeft gelegen. Met haar was een woord een woord, echter haar opvolger heeft het woord van de “politiek” gebroken en er (tot nu toe) niets aan gedaan deze ongelijkheid weg te nemen.
Peter Sierat (P & BS Management Consulting)