Grote Europese proef met platooning van start

Eén van de grootste technologische veranderingen in de transportsector die eraan zit te komen is platooning. Vorig jaar vond er in Zwolle een grote snelwegproef plaats om te kijken hoe platooning functioneert in het dagelijkse verkeer. Diverse grote truckfabrikanten en overheden in Europa hebben de handen ineen geslagen en gaan op Europees niveau platooning testen deze zomer.

Het ENSEMBLE-consortium, zo noemen zij zichzelf, zal dit jaar een grote proef lanceren met platooning. Het project zal drie jaar lang duren en ingaan in de zomer van 2018. Het wordt medegefinancierd door de Europese Unie.

 

Waarom deze test en 

wat kunnen we verwachten?

 

 

Semiautonome vrachtwagens in 2021

De term ‘platooning’ duidt op het elektronisch koppelen van semiautonome vrachtwagens, waardoor zij onderling een platoon kunnen gaan vormen. Alle Europese vrachtwagenmerken doen mee aan het project. De eerste drie jaar van de proef zullen in het teken staan van de voorbereiding. Pas in 2021 wordt verwacht dat semiautonome vrachtwagens daadwerkelijk de weg op zullen kunnen.


Terugdringen van files

Als het aan de verwachtingen van de onderzoekers ligt, heeft platooning de toekomst. Doordat er meerdere vrachtwagenmerken meedoen, kunnen vrachtwagens onderling een platoon gaan vormen. Ook kan er worden gekeken naar de technische afstemming onderling. Door deze koppeling van semiautonome vrachtwagens zou de efficiëntie worden verhoogd en het aantal files worden teruggedrongen.
Platooning is volgens ingewijden vooral effectief op plaatsen waar het verkeer regelmatig vastloopt. Door de trucks binnen een platoon qua dynamisch geautomatiseerde besturing op elkaar af te stemmen, kunnen ze beter op elkaar aansluiten en anticiperen. Dit zou ook de verkeersveiligheid ten goede komen. Zie bijvoorbeeld deze video van Scania waarin een platoon een noodstop moet maken.

 

 

Goed voor het milieu

Naast positieve gevolgen voor de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid verwachten de onderzoekers ook dat platooning zal bijdragen aan een schoner milieu. Doordat de vrachtwagens onderling in platoons op elkaar zijn afgestemd, zou er minder brandstof worden verbruikt. Het gevolg: een groener transport en een lager brandstofverbruik, wat het ook voor transportbedrijven economisch interessant maakt.


Platooning over grenzen

Het gaat uiteraard vooralsnog om verwachtingen. Wat de daadwerkelijke effecten van platooning zijn zal de proef nog moeten uitwijzen. Om het project veilig te laten verlopen neemt het ENSEMBLE-consortium een voorbereidingstermijn van drie jaar in acht. Binnen die periode zullen de onderzoekers diverse effectbeoordelingen uitvoeren waarbij zal worden gelet op verkeersveiligheid, infrastructuur en de verkeerscirculatie.
Als uit de evaluatie blijkt dat er bepaalde veiligheidsmaatregelen nodig zijn, dan zullen die in acht worden genomen. Om een goed beeld te creëren, is het de bedoeling dat de platooningproef over landsgrenzen heen zal worden uitgevoerd. Wij houden de ontwikkelingen van deze proef in de gaten en zullen u via onze blog en social media kanalen op de hoogte houden.


ABW Verzekeringen