De Europese commissie heeft afgelopen maand eindelijk toegezegd meer geld vrij te maken voor meer beveiligde parkeerplaatsen. Dat werd tijd. Al een paar jaar is een er groot tekort aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Met als gevolg dat chauffeurs ’s nachts met hun lading verblijven op plekken die daar niet geschikt voor zijn. Gevolgen daarvan zijn ladingdiefstallen, het roven van diesel en overlast van omwonenden.
De huidige situatie
Momenteel zijn er op de meest gebruikte wegen door vrachtwagens, zogeheten ‘goederencorridors’, te weinig plaatsen voor chauffeurs om te overnachten. Dat tekort wordt alleen maar groter omdat het vervoer van goederen toe blijft nemen. Nu overnachten vrachtwagenchauffeurs op plekken die daar niet geschikt voor zijn. Denk daarbij aan parkeerplaatsen in dorpjes nabij de snelweg. Naast dat het risico op ladingdiefstal daarmee toeneemt, is het slecht voor de verkeersveiligheid. Extra vervelend is dat bij een ladingdiefstal, de transporteur verantwoordelijk is.
Een veilige standaard
Voor het creëren van veilige parkeerplaatsen langs populaire routes in Europa is zo’n 178 miljoen euro uitgetrokken. Voor de veiligheid van parkeerplaatsen wil men een standaard invoeren, zodat voor elke trucker duidelijk is welke parkeerplaats geschikt is. Daarbij is het wenselijk voor chauffeurs dat er een systeem is waar ze kunnen zien op welke parkeerplaats er plek is, en wat de kosten en de plaatselijke voorzieningen zijn.
EU Transportcommissaris Violeta Bulc heeft een team deskundigen opgezet dat zal onderzoeken wat een geschikte standaard is, en waar er op de Europese wegen behoefte is aan meer parkeerplaatsen.
Goedgekeurde parkeerplaats
Hoe ziet zo’n goedgekeurde parkeerplaats er precies uit? De veilige parkeerplaatsen zullen waarschijnlijk omheind zijn, en voorzien van camera’s. Er zullen goede sanitaire voorzieningen zijn, plus wellicht de mogelijkheid om buiten het voertuig te overnachten. Het is voor truckers officieel verboden om de 45 uur weekend rust in de cabine door te brengen. In de praktijk komt dit, mede vanwege het ontbreken van goede voorzieningen veel voor. Daarbij geven de chauffeurs ook aan liever in hun eigen truck te overnachten en lijkt deze mogelijkheid door de handhavers ook te worden toegestaan. Kortom, er moeten voldoende faciliteiten zijn op de parkeerplaatsen om de truckers goede rustpunten te bieden.
Goed verzekerd op pad
Het probleem van het tekort aan parkeerplaatsen voor truckers wordt eindelijk aangepakt op Europees niveau. Het zal echter niet van de ene op de andere dag verholpen zijn. Sommige ondernemers springen in het gat en beginnen een eigen truckparking.
Het blijft essentieel om goed verzekerd de weg op te gaan als chauffeur. Wanneer u goederen vervoert in uw vrachtwagen, bent u immers aansprakelijk wanneer er onderweg een lading verloren gaat. Naast het op een veilige plaats parkeren en de nodige veiligheidsmaatregelen treffen blijft een goede verzekering van groot belang. Het team van ABW is gespecialiseerd in transportverzekeringen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Wij zoeken graag met u uit welke verzekering het beste bij uw bedrijf past. Neem vrijblijvend contact met ons op.