Om boetes te voorkomen, versnellen verschillende zeevervoerders hun inspanningen om meer lege containers op te ruimen uit de havens van New York en New Jersey, wat resulteert in een welkome verlichting van de scheepsachterstanden en chassistekorten die de haven gedurende een groot deel van de tijd hebben geteisterd het hele jaar.
De ingrijpende inspanningen van zeevervoerders konden niet op een beter moment komen, aangezien de havens van New York en New Jersey steeds grotere volumes zien omdat verladers hun lading van de westkust omleiden.
Sinds het aantal lege containers dat op en naast het dok staat deze zomer een hoogtepunt bereikte, hebben zeevervoerders er ongeveer 30.000 vanuit de haven van New York en New Jersey opgehaald, volgens de laatste gegevens van de havenautoriteit van New York en New Jersey. (PANYNJ). Dat brengt het totale aantal lege verpakkingen vijftien procent lager dan het geschatte hoogtepunt van 200.000 in juli.
De motivatie achter de ingrijpende inspanning is een "container disbalansvergoeding" die de havens van New York en New Jersey in september hebben ingevoerd. Deze vergoeding brengt vervoerders $ 100 in rekening voor elke container die nog lang in de haven staat aan het begin van 2023. Nadat de details van de vergoeding bekend waren gemaakt, haastten veel vervoerders zich naar de haven, waar ze in september in feite 9.218 langdurig lege containers oppikten. Dat was een grote stap vooruit ten opzichte van de 5.500 verzameld in augustus.
Met slechts iets meer dan een maand voor de invoering van de vergoeding, zijn vervoerders in volle gang hiermee bezig. Uit de meest recente gegevens van PANYNJ blijkt dat in september de hoogste maandelijkse totalen voor leeggoed werden geëxporteerd met 313.762 TEU, inclusief leeggoed met een kortere looptijd.
Sinds de importvraag drastisch is afgenomen, zijn er meer zeevervoerders vrijgemaakt om meer lege containers op te halen. Tijdens de maanden augustus en september meldde PANYNJ dat 28 schepen die niet volgens hun reguliere schema's naar de haven kwamen om leeggoed op te halen.
"Sinds de aankondiging van het nieuwe tarief hebben we een recordaantal lege exportcontainers de haven zien verlaten", zei PANYNJ in een verklaring. "Zeeschepen hebben grote vooruitgang geboekt bij het inventariseren van lege containers."
Op het hoogtepunt van 2022 zag de haven van New York-New Jersey tot 30 schepen buiten de haven op ankerplaats wachten, waarvan sommige schepen meer dan een maand bleven liggen. Echter, met minder leeggoed in de haven, lopen de zaken veel soepeler en sneller met meer ruimte, apparatuur en arbeid om inkomende schepen efficiënter te lossen.
Volgens PANYNJ zag de haven in de laatste week van oktober wekelijks gemiddeld tien schepen voor anker liggen en liep de aanlegplaats ongeveer vijf dagen vertraging op, terwijl in de eerste week van november wekelijks gemiddeld vijf schepen voor anker lagen en een typische vertraging van iets meer dan drie dagen. Dit is een drastische verbetering ten opzichte van de piek van 2022 en kan worden toegeschreven aan minder leeggoed en minder importvraag.
Haven NY-NJ Drukste Amerikaanse haven
De haven van New York-New Jersey verwerkt meer containers dan ooit tevoren. In oktober bedroeg het totale volume voor de haven 792.548 TEU's, de derde maand op rij dat New York-New Jersey de haven van Los Angeles in volume overtrof.
Terwijl de gegevens voor oktober nog worden berekend, meldt PANYNJ dat de importvolumes voor 2022 tot en met september met 10,4 procent zijn gestegen tot 3,768 miljoen TEU's in vergelijking met het voorgaande jaar. Ter vergelijking: in de eerste negen maanden van 2022 behandelde de haven van Los Angeles 3,98 miljoen TEU's aan invoer, een daling van zes procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Een groot deel van de groei in NY-NJ is te danken aan importeurs die hun volumes van de westkust hebben verschoven te midden van langdurige arbeidsonderhandelingen, ten gunste van bestemmingen aan de oostkust, zoals de haven van NY-NJ. PANYNJ meldt dat tot nu toe bijna 600.000 TEU's aan invoer dit jaar het resultaat zijn van de verschuiving.
Of uw vracht nu New York of Los Angeles binnenkomt of verlaat, u kunt er zeker van zijn dat ClearFreight klaar staat om u te helpen het meeste uit uw toeleveringsketen te halen.
Bron: Clearfreight