Vanaf 15 juni 2019 worden nieuwe vrachtwagens standaard voorzien van de nieuwe tachograaf 4. Dit geld ook voor voertuigen die eerder zijn gekocht, maar pas na 15 juni afgeleverd worden. Omdat de nieuwste tachograaf enkele veranderingen kent, is er ook een andere chauffeurspas nodig. Dit omdat er meer gegevens weggeschreven gaan worden. Iedere chauffeur moet daarom een nieuwe chauffeurspas aanvragen om de tachograaf optimaal te kunnen gebruiken.
Gelukkig zijn de nieuwe passen wel ‘backward compatible’ met de oudere tachograaf dan de 4.0. Als bedrijven de verzamelde informatie van de nieuwe ‘slimme’ tachograaf willen uitlezen, hebben zij ook nieuwe paslezers nodig. Ook de verwerkingssoftware moet om kunnen gaan met het blok plaatsbepaling.
Wat is er anders bij de slimme tachograaf?
De 4.0 generatie tachograaf kan ook data worden uitgelezen terwijl het voertuig rijdt, maar wat kan er dan allemaal worden uitgelezen?
Controle of manipulatie of verkeerd gebruik van de tachograaf
Beveiliginsinbreuken
Bewegingsconflicten en een stroomstoring die lang duurt
Is de kaart wel of niet ingevoerd?
De laatste ijkingsdata
Het kenteken van de auto
Geregistreerde tachograafsnelheid
Door de ingebouwde GPS-functie zou ook de positie van het voertuig gedurende de rit kunnen worden gevolgd, maar mede door de privacywetgeving is dit nog niet aan de orde. Het remote controlesysteem leest alleen het massageheugen uit en dus ook geen actuele rijgegevens. Wel noteert hij het begin en het einde van de rit en iedere drie uur een positiebepaling.
Controles en uitlezen van de gegevens
Het Dedicated Short Range Communication systeem seint de gegevens over naar het apparaat waarmee de rijdende trucks kunnen worden uitgelezen. De IL&T of BAG moet dan wel voor of naast de truck gaan rijden om een overdracht te kunnen realiseren. Deze controle gaat meestal vooraf aan een staande houding, maar het zou kunnen dat er alleen data wordt verzameld en men er later alsnog op terugkomt.
Het is tevens mogelijk om op afstand te zien of er wel een kaart in de tachograaf zit. Daarnaast krijgt de 4.0 een wettelijk verplichte Kitas gever met een unieke sealing. De sensor is te diagnosticeren en kan verdachte situaties opslaan voor het massageheugen. Een uitgebreid artikel over de nieuwe tachograaf is online te lezen op TTM.nl.
Meer zekerheid met goed opgeleide chauffeurs en een goede transport verzekering!
Wilt u uw chauffeurs ook goed opleiden om met de nieuwe tachograaf om te gaan? Informeer vrijblijvend welke opleidingen Claimless voor u kan uitvoeren! Heeft u vragen over uw transportverzekering en de dekking hiervan? Neem contact met ons op! Ons team staat u tijdens kantooruren graag te woord.
ABW Verzekeringen