Project Tunnelveiligheid krijgt noodstroomoplossing van Elinex

Nieuw concept voor tunnels onder de landingsbanen bij Amsterdam.

 

De tunnels onder de landingsbanen van Schiphol worden aangepast om aan de meest actuele wettelijke richtlijnen te voldoen. De helft van de tunnelbuizen krijgt nieuw beton en er komen nieuwe technische installaties. Dit project, ook wel Project Tunnelveiligheid Schiphol genoemd, omvat de volgende tunnels: de Buitenvelderttunnel en de Kaagbaantunnel. Het project valt onder de supervisie van Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis. Wat betreft de noodstroomoplossing heeft Vialis de expertise van Elinex ingeschakeld.

 

Tunnelconcept

Opdrachtgever Schiphol zet Vialis in als hoofdaannemer voor het Project Tunnelveiligheid. In mei 2019 moeten beide tunnels opgeleverd zijn. De betonrenovatie van de Buitenvelderttunnel is verricht voordat Vialis startte. Nu is het tijd voor de tunneltechnische hoogstandjes zoals verlichting, omroepinstallaties, ventilatoren, brandblusinstallaties en de noodstroominstallatie. Het project heeft veiligheid als hoofddoel. Vluchtwegen en nieuwe installaties zorgen ervoor dat men zichzelf bij een incident sneller in veiligheid kan brengen. Vialis gaat daarvoor aan de slag met een nieuw tunnelconcept.

 

Marcel van Stek, project inkoper bij Vialis wil de goede samenwerking tussen Elinex en Vialis benadrukken: “Vialis heeft gekozen voor Elinex als noodstroompartner. Binnen dit project zat een belangrijke technische uitdaging die niet alle partijen zomaar kunnen realiseren. Elinex heeft een unieke expertise op het gebied van noodstroomoplossingen en kan dit wél realiseren.”

 

Noodstroomoplossing in tunnels

Mark Thies, accountmanager infrastructuur bij Elinex: “Een noodstroomoplossing in verkeerstunnels is essentieel. Een UPS neemt de energielevering over bij netspanningsuitval. Op basis van de technische eisen die Vialis heeft gesteld hebben wij een passende oplossing bedacht. Deze bestaat uit een Huawei UPS-systeem 5000A 120kW met 60 minuten autonomietijd voor de kritische TTI’s (Tunnel Technische Installaties) en nadien nog 120 minuten voor de C2000-installatie.”

 

Van Stek vervolgt: “De aanbieding van Elinex is goed, compleet en voldoet aan alle technische eisen. Wat betreft de TCO (Total Cost of Ownership) is deze aanbieding de beste optie. We hebben de samenwerking als zeer prettig ervaren. Elinex vertelt niet alleen dat ze het gaan doen, maar de uitvoering verloopt ook daadwerkelijk volgens afspraak. Geen stress, geen gepingpong, zij hebben ons top ondersteund. De UPS’en voldoen aan de hoogste EMC-klasses die van toepassing zijn in tunnels. Daarnaast leverde Elinex het uitvoeringsontwerp aan binnen 1 week. Over snelheid gesproken!”

 

Gerben Jan van de Wal, lead engineer bij Vialis, is ontwerpverantwoordelijke voor het gehele project. “Ik ben zeer tevreden over de goede samenwerking met Elinex. De snelheid van het aanleveren van technische informatie in de ontwerpfase was uitstekend. Geconstateerde foutjes werden snel en correct opgelost. Zowel de realisatie als de testfase zijn erg goed doorlopen.”

 

Over Vialis

Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis opereert in Nederland binnen het domein van infrastructuur en mobiliteit. Ze adviseren en ontwerpen, realiseren en beheren intelligente systemen. Met slimme oplossingen en hulp van technologie verbetert Vialis de leefbaarheid voor iedereen. Met hun kennis, deskundigheid en verbindende kracht zetten ze zich in voor het verbeteren van de veiligheid, duurzaamheid en doorstroming.