Op 1 juli, tijdens een gebruikersoverleg in Moerdijk, zijn meerdere stakeholders op de hoogte gesteld van een proef, waarbij treinen bij aankomst op spooremplacement Moerdijk worden gecontroleerd door een smart camera. Deze proef is een samenwerking tussen ProRail, Havenbedrijf Moerdijk en de lokale goederenvervoerders.
De werking van het systeem
Vorige week is de smart camera in werking gesteld. De camera staat bij de ingang van het emplacement en checkt alle wagons bij binnenkomst. Het systeem leest de wagennummers en informatie met de inhoud van de trein uit. Vervolgens wordt dit vergeleken met de informatie in de wagenlijst die door de vervoerders vooraf is aangeleverd. Eventuele afwijkingen worden automatisch in de wagenlijst aangegeven, waarna deze handmatig worden aangepast. Voorheen werd deze registratie om de zoveel minuten handmatig door de machinist gedaan. Dit systeem verhoogt de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid.
Gevaarlijke stoffen
Dankzij dit systeem is de informatie van de wagons altijd up-to-date. Ook voor treinwagons die gevaarlijke stoffen bevatten, is dit erg belangrijk. Bij eventuele calamiteiten kan er precies worden aangegeven aan de brandweer waar het extra gevaarlijk kan zijn.
Treinverkeer in Moerdijk
Op het haven- en industrieterrein wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de spoorverbindingen. In 2019 reden er 2900 reden van en naar Moerdijk. Vorig jaar is er zelfs een directe treinverbinding in gebruik genomen naar Polen. Andere bestemmingen zijn Duitsland en Italië.
Deze smart camera’s brengen het treinvervoer op Moerdijk weer een stap dichter naar het efficiënter plannen. Daarnaast kan eventuele schadebeeld informatie van treinen of wagons worden gedeeld met onze spoorgebruikers. Het Havenbedrijf Moerdijk hoopt dit jaar nog meer goede en positieve berichten over het spoor te kunnen delen.
Vervolgtraject met sensoren
Deze proef krijgt na de zomer een vervolg. Dan worden de wagens met gevaarlijke stoffen na aankomst op het emplacement gevolgd door de inmiddels geplaatste draadloze sensoren in het spoor. Deze sensoren registreren op elke wissel naar welke sporen de wagens met gevaarlijke stoffen worden verplaatst. Als blijkt dat dit foutloos kan, kunnen de huidige handmatige registraties worden vervangen door een geautomatiseerd systeem en kan de juistheid van de registraties nog verder worden verhoogd.
Daarnaast zal het vervolgtraject zich verder richten op het inzichtelijk krijgen van de conditie van de containers. Door de camerabeelden kunnen eventuele schades herkend worden, waarna het wordt gekoppeld aan het containernummer. Deze beelden kunnen gedeeld worden met gebruikers via een inlogportal, zodat zij inzage krijgen in schades aan de wagons voor en na aankomst op Moerdijk. Momenteel lopen hierover gesprekken met alle betrokken stakeholders.