Steeds meer ritten met een Euro 6-motor

In 2013 werd de Euro 6-milieuklasse voor vrachtwagens ingevoerd. In het eerste helft van 2017 werd 38% van de ritten die Nederlandse vrachtauto’s maakten, uitgevoerd door een vrachtauto met een Euro 6-motor. Op afstanden boven de 300 kilometer werden deze vrachtauto’s zelfs in meer dan de helft van de gevallen ingezet. Dat blijkt uit de laatste cijfers van het CBS.

Uitstekend resultaat voor het milieu

Motoren met het Euro 6-label hebben 80% minder uitstoot van stikstof in vergelijking met Euro 5-klasse en zelfs 97% minder dan de Euro 1-klasse. De Nederlandse transportsector maakte in 2016 in totaal 83 miljoen ritten. Sinds 2013 neemt het gebruik van vrachtwagens met Euro 6-label ieder kwartaal met 2,2 procentpunt toe. In het eerste kwartaal van 2013 werd 1% van de ritten uitgevoerd met een vrachtauto met deze veel schonere motor, inmiddels is dat dus in 2017 opgelopen naar 38%.

Hieronder ziet u het aantal vrachtautoritten naar milieuklasse van de motor vanaf 2010 tot 2017. Deze cijfers komen van het CBS.

 

 

 

Grotere afstanden = schonere motoren

Bij binnenlandse ritten worden vooral nog vrachtauto’s gebruikt met motoren die vallen in de klassen Euro 0-4. Bijna een kwart van de ritten over een afstand van minder dan 25 kilometer wordt nog gedaan met deze vrachtauto’s. Als de afstanden groter worden, dan gaat men over op vrachtauto’s met schonere motoren.

Slechts bij 6% van de ritten over een afstand van meer dan 300 kilometer wordt nog een vrachtwagen gebruikt in de klassen 0-4. En op deze lange afstanden wordt al in meer dan de helft van de ritten een vrachtauto met een Euro 6-motor gebruikt. In deze grafiek ziet u de verdeling van begin 2017.

 

 

 

Internationaal wordt schoon gereden

Het grootste deel van het internationale transport uit Nederland heeft als eindbestemming België en Duitsland. En hoewel deze ritten vaak korter zijn dan 300 kilometer, is ook hier het gebruik van vrachtauto’s met schonere motoren heel gebruikelijk. In het eerste halfjaar van 2017 werd bij 45% van de ritten naar deze beide landen gebruik gemaakt van de schonere Euro 6-motor. Dat is 10% meer dan in het binnenland.

 

Zuinige vrachtwagen verzekeren

Steeds meer transporteurs kiezen bij de aanschaf van hun truck voor een Euro 6-motor. Deze is zuiniger en schoner voor het milieu. Als u op zoek bent naar een passende verzekering en dekking voor uw nieuwe vrachtwagen, neem dan contact met ons op. Onze collega’s maken graag een voorstel op maat.

 

ABW Verzekeringen