Vaker verkeersongevallen door slaperigheid bestuurder

Dagelijks vinden er ongelukken plaats met personenauto’s, bestelbussen en vrachtwagens. Een ongeval kan diverse oorzaken hebben, maar vaak is afleiding door o.a. de smartphone een oorzaak. Uit een onderzoek van de AAA, de Amerikaanse ANWB, van vorig jaar blijkt dat er nog een andere grote oorzaak is van veel ongelukken. Amerikaanse onderzoekers kwamen erachter dat slaperigheid van de bestuurder veel vaker een oorzaak is van ongelukken dan gedacht werd door de overheid.

Slaperige bestuurder

Bij een onderzoek van 700 ongevallen constateerde de AAA dat het er in 9,5% van de gevallen op leek dat de bestuurder de ogen dicht had vlak voordat het ongeluk gebeurde. Bij ernstigere gevallen was dit percentage nog hoger: 10,8%. Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van dashboardvideo’s. Hierdoor lijkt het erop dat slaperigheid veel vaker aanleiding geeft tot ongevallen dan tot nu toe door de federale overheid was verondersteld. Die hield rekening met 1 tot 2%.

 

Gevaarlijk rijgedrag

Het onderzoek van de AAA leidt tot de conclusie dat het gevolg van slaperig rijden op de verkeersveiligheid in de Verenigde Staten tot dusverre is onderschat. Als mensen slaperig achter het stuur zitten, komen ze vaak onbewust op de andere rijstrook terecht. Vaak blijkt ook dat mensen zich achteraf de laatste paar kilometer voor het ongeval niet meer kunnen herinneren. Zouden deze resultaten ook voor Nederland van toepassing kunnen zijn? Wij vermoeden van wel.

 

Wat zijn de risicogroepen?

Er zijn relatief veel mensen die het risico lopen om slaperig of in ieder geval moe achter het stuur te geraken. Hierbij kan worden gedacht aan mensen die na de nachtdienst naar huis rijden. Ook chauffeurs van bijvoorbeeld bestelwagens, die lange dagen maken, vormen een risico. Vrachtwagenchauffeurs die net iets te lang doorrijden of zijn ook een duidelijke risicogroep. Het is daarom belangrijk u te blijven houden aan de rij-en-rusttijden. Door uitgerust op pad te gaan voorkomt u ongelukken en schades.

 

Situatie in Nederland

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is in ons land tussen de 10 en 15% van de ernstige verkeersongevallen toe te schrijven aan vermoeidheid. In 2011 gaf 25% van de Nederlandse bestuurders in een enquête aan in de afgelopen 12 maanden minstens één keer zo moe te zijn geweest achter het stuur dat men moeite had om de ogen open te houden. Destijds gaf 4% aan ook even in slaap te zijn gevallen.

Bij vrachtwagenchauffeurs lagen deze percentages toentertijd schrikbarend hoger, respectievelijk 62 en 20%. Om dit probleem te voorkomen, is vooral bewustwording erg belangrijk, vermoeid achter het stuur gaan zitten is erg gevaarlijk. Er zijn inmiddels technologische oplossingen om de chauffeur te waarschuwen als deze in slaap dreigt te vallen.

 

Veilig de weg op

Zorg er als chauffeur voor dat u voldoende rust hebt gehad voordat u aan uw volgende rit begint. Schades aan uw voertuig of lading kosten geld, tijd en onnodige energie. Lees deze 5 tips op uw aandacht op de weg te houden. Als u meer wilt weten over onze transportverzekeringen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

 

ABW Verzekeringen