Op een regenachtige zondagochtend op het industrieterrein Moerdijk stonden we één van onze opdrachtgevers bij met het transporteren en hijsen van twee grote, polyester silo’s met elk een gewicht van 38 ton, een diameter van 8 meter en een lengte van 23 meter. De silo’s waren halverwege de middag geladen, waarna het binnenvaartschip richting haar eindbestemming in Duitsland vertrok.
Voorbereiding
De uitvoering was enkele weken ervoor al gestart, want aan één van de silo’s was namelijk nog wat voorbereidend werk nodig. Deze moest vanuit de productieloods naar buiten worden getransporteerd, waarna het stalen frame moest worden gedemonteerd en later weer teruggeplaatst.
Enorme omvang
Op zondag 27 januari konden we aan de slag met het laatste deel van het werk: de twee silo’s verplaatsen van de loods naar de kade, om ze vervolgens in een binnenvaartschip te hijsen. De grote omvang van deze silo’s was van invloed op dit maritieme vervoer; ze moesten deels met water gevuld worden teneinde genoeg diepgang te verkrijgen om onder sommige bruggen door te varen.
Transport naar de kade
De silo die buiten de productieloods klaar lag werd met behulp van twee eigen mobiele telescoopkranen op één van onze meervoudig uitschuifbare diepladers geladen, in dit geval met een laadvermogen van 87 ton. De silo die nog in de loods lag kon met behulp van ter plaatse aanwezige bovenloopkranen op dezelfde transporteenheid geladen worden. Met één van onze trekkers werden de silo’s vervolgens een voor een naar de naastgelegen kade getransporteerd.
Laden
Het laden van de silo’s op het binnenvaartschip gebeurde uiteindelijk met één van de zwaardere mobiele telescoopkranen uit onze vloot, de 450-tonner.